21 November 2012

Berwaspada Dengan Bencana Hati

Bermusafir dengan Starex.. menjelang fajar di area Kelantan.
Kita semua takut dengan bencana alam. Memanglah siapa pun takut kalau banjir, petir, taufan dan bermacam-macamlah.

Tapi, jangan lupa bencana hati lagi dahsyat.
Ikuti penjelasan saya di bawah...



“Taufan sandy mengganas, Tsunami bawa kemusnahan besar, Gempa 6.4 skala Richter musnahkan bandar, Tragedi tanah runtuh ragut 10 nyawa.” Begitulah antara paparan tajuk utama akhbar apabila melaporkan mengenai kejadian bencana alam yang belaku di seluruh dunia. Apabila disebut perkataan “bencana” maka ramai akan membayangkan situasi yang menakutkan hati dan perasaan, mengimaginasi keadaan dalam kacau bilau malahan meninggalkan kesan trauma yang mendalam terhadap mangsa. Lazimnya bencana disusuli dengan kerugian harta benda, kehilangan tempat tinggal bahkan lebih menyedihkan kejadian bencana alam boleh meragut nyawa sesiapa sahaja.


Bencana alam yang terkini ialah apabila taufan Sandy yang melanda Amerika Syarikat digelar sebagai ombak gergasi yang telah memusnahkan banyak tempat tinggal. Lapan tahun lalu ombak besar Tsunami menjadi igauan ngeri kepada seluruh dunia hinggakan ada kampung yang ditelan bumi dan lenyap dari peta dunia. Letupan gunung berapi, kejadian tanah runtuh dan  banjir hanya beberapa episod bencana yang berlaku di mana-mana dengan izin dan kuasa Allah.

            Disebabkan fenomena tersebut maka kita tanpa berlengah mengambil langkah berjaga-jaga dari pelbagai aspek. Umpamanya mengeluarkan amaran bencana menerusi saluran komunikasi pantas, melakukan pemantauan alam sekitar, meningkatkan tahap pengurusan bencana dan merekodkan sebarang penemuan terbaru untuk kajian mendalam mengenainya.

            Namun sedarkah kita bahawa satu lagi bencana yang tidak kurang penting, perlu diberi perhatian, langkah berjaga-jaga, mempertingkatkan kawalan dan melakukan pemantauan sepanjang masa. Itulah yang dikatakan bencana hati. Maksudnya jika hati tidak disuburkan dengan fitrah keimanan, taqwa dan ibadat yang disyariatkan oleh Yang Maha Pencipta maka ia juga boleh mengundang bencana. Bencana hati memberi kesan buruk, kacau bilau, ketidakseimbangan dan merosakkan fungsi sebenar penciptaan manusia di bumi.

            Bencana hati boleh berlaku kepada manusia jika tidak diiringi dengan elemen-elemen fitrah yang sesuai. Apakah elemen-elemen tersebut? Kita lihat pengajaran dalam sirah Rasulullah s.a.w. ketika fasa permulaan mengembangkan Agama Islam kepada manusia. Baginda atas arahan wahyu telah menerapkan elemen akidah Islam, lebih difahami sebagai ikatan dan simpulan hati yang memperakui dua intipati utama. Pertama hati manusia memperakui bahawa Allah s.w.t. adalah sebagai tuhan manusia dan tiada tuhan selainNya. Kedua, hati manusia memperakui Rasulullah s.a.w. sebagai utusan Allah s.w.t. untuk menyampaikan wahyu.

            Hati yang tidak tenteram, bertentangan dengan Islam juga mengalami bencana yang boleh merosakkan sistem-akidah yang salah. Hati lebih mudah dipengaruhi oleh nafsu syahwat, menjadi hamba kebendaan maka pastikan hal ehwal keduniaan tidak menguasai hati (Syed Abdurahman 2007).

            Ibarat sebuah kereta yang hilang keseimbangan pasti akan terbabas dan sukar dikawal. Maka hati juga perlu dimbangi dengan fitrah sebenar manusia agar tidak hilang keseimbangannya.  yang tidak dikendalikan dengan sewajarnya akan menyebabkan ketidakseimbangan, maka kesannya sama seperti bencana alam-kacau bilau, kerugian harta, kemusnahan alam, penyakit dan menyebabkan kematian. Dari perspektif ini kesan yang lebih dahsyat ialah kehilangan pegangan akidah terhadap Allah s.w.t. Memang bencana alam memusnahkan elemen kebendaan (alam benda), tetapi hati tetap teguh terpelihara dengan menerima sebagai Qada’ dan Qadar Allah yang Maha Berkuasa, tiada apa yang lebih berkuasa dariNya.
            Betapa penting dan hebatnya pegangan akidah dalam hati manusia hinggakan banyak perkara dilihat berlawanan dengan alam kebendaan. Umpamanya-kekayaan bukan diukur kepada banyak harta tetapi diukur dengan limpahan iman, semakin banyak bersedekah maka semakin bertambah rezeki, semakin rajin solat maka semakin sihat akal dan badan, kurang makan ketika berpuasa semakin bertambah kuat ketaqwaan. Secara ringkasnya hati atau jiwa yang dipenuhi dengan fitrah keimanan mempertingkatkan alam pemikiran, kebudayaan dan tamadun walaupun dimusnahkan oleh bencana alam. Tetapi hati perlu dikawal agar tidak terdedah dengan bencana.(Usman 2009).


Apabila melalui tempat yang sedang diperbaiki, diselanggara atau masih dalam proses pembangunan pasti kita diberi peringatan “UTAMAKAN KESELAMATAN (SAFETY FIRST)”. Kita memahami maksud paparan tersebut bahawa aspek keselematan hendaklah menjadi keutamaan berbanding dengan hal lain. Jadi, setujukah kita bahawa hati juga perlu diberi perhatian sama seperti peringatan agar sentiasa terpelihara dari sebarang risiko yang boleh mengamcam keselamatan dan memudaratakan diri sendiri?


Menjaga hati sebahagian perintah Allah s.w.t.

            Sebagaimana bencana alam terdiri dari pelbagai jenis, begitu juga bencana yang boleh melanda dalam hati kita. Antaranya ujub, riya’ dan takabbur. Allah s.w.t. mengingatkan di dalam surah an-Najm ayat 32 bermaksud: “Janganlah kamu memuji-muji diri kamu”. Mengapa Allah menegah kita melakukan perbuatan memuji-muji diri sendiri, sedangkan perbuatan itu menjadi ada pada diri kita? Kita tidak suka orang menunjuk-nunjuk atau berbangga-bangga diri secara melampau. Tetapi pada waktu yang sama hati kita sendiri sentiasa tergoda untuk melalukan aksi menunjuk-nunjuk kepada orang lain. Hati membenci perilaku mazmumah tetapi pada masa yang sama hati sentiasa digoda untuk melakukannya. Ini bermakna musuh sebenar yang paling hampir dengan kita wujud dalam hati kita sendiri. Itu musuh sebenar. Allah s.w.t. telah berulang kali memberi peringatan, bahkan utusan agongNya iaitu Rasulullah s.a.w. dianugerahkan kepada manusia agar mengenal musuh kita sendiri sebelum mengenal musuh zahiriah. Semuanya bertujuan agar kita mengutamakan keselamatan hati dari bencana maknawi.   


            Hati yang dilanda bencana maknawi akan terkunci dan  tidak berfungsi dengan sewajarnya. Bayangkan hati terkunci, pendengaran ditutup, mata dibutakan, yang menanti pula azab seksaan dari Yang Maha Berkuasa. Hal ini dicatatkan dalam kalam Allah s.w.t. yang bermaksud: “Sesungguhnya orang kafir itu, sama saja bagi mereka, kamu beri peringatan atau tidak kamu beri peringatan, mereka tidak akan beriman. Allah telah mengunci mati hati dan pendengaran mereka, dan penglihatan mereka ditutup. Dan bagi mereka seksa yang amat berat.” (Surah al-Baqarah, ayat 6-7).

Along depan Masjid Kristal KT yang tenang.
            Bencana hati tidak terhenti setakat itu sahaja. Lebih menakutkan apabila peringatan Allah s.w.t memberi nasihat tentang hati yang telah menjadi keras, lebih keras dari batu (al-Baqarah ayat 74). Hati yang lebih keras dari batu jika tidak segera dilembutkan maka semakin mendatangkan kesan buruk kepada diri sendiri. Al-Quran menyebutnya sebagai hati yang membatu semakin mengeras daripada sebelumnya tidak lagi boleh menerima ajaran Islam kerana telah diperdaya oleh syaitan (Surah al-An’aam, ayat 43). Mungkin belum memadai lagi bencana hati yang diperturunkan oleh Pencipta kepada hambaNya, lantas dikhabarkan lagi hati yang keras dan buta di dunia maka lebih buta lagi di akhirat nanti (Surah al-Israa, ayat 72).

           
            Allah menegah sesuatu bukan kerana zalim tetapi kerana kasih sayang Allah s.w.t. menciptakan manusia dengan segala kelebihan maka Dialah lebih layak memberi panduan menjaga hati. Hati yang dibutakan dari cahaya iman bukan kerana kezaliman Allah tetapi akjibat dari kezaliman diri manusia sendiri. Sifat-sifat al-Rahman dan al-Rahim (Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang) dengan jelas telah memberi landasan yang lurus untuk membimbing kita menuju destinasi akhirat dengan selamat bukan menzalimi hambaNya. Disebabkan sifat al-Rahman itulah kita diseru agar mengutamakan keselamatan hati dengan cara yang sewajarnya. Hati digoda oleh syaitan kerana kita berasa tidak tenteram maka untuk mencapai nikmat ketenangan hati ialah dengan bertaubat. Firman Allah SWT yang bermaksud: “Barang siapa yang bertaubat sesudah melakukan kejahatan, memilih jalan lurus, maka sesungguhnya Allah menerima taubatnya dan Tuhan itu Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.” (Surah AI-Maidah, ayat 39). Firman Allah lagi:“… Sungguh, Allah menyukai orang yang taubat dan menyukai orang yang menyucikan diri” (Surah al-Baqarah: 222). Nikmat bertaubat ialah hati menjadi bahagia dan tenteram. “Orang yang bertaubat, yang memuji Allah, yang mengembara, yang rukuk, yang sujud yang menyuruh berbuat kebaikan dan mencegah mungkar dan memelihara hukum-hukum Allah. Dan bergembiralah orang mukmin itu.” (At-Taubah: 112) .

            Hati yang tenang kerana tidak dilanda bencana, diimbangi dengan berzikir. Firman Allah dalam surah al-Ra'du ayat 28: "Iaitu orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah, ketahuilah! Dengan zikrullah itu, tenang tenteramlah hati manusia". Perlu dijelaskan sekali lagi walaupun jasad dilanda bencana, tetapi hati masih tenang, reda dan sentiasa bertawakkal kepada Allah kerana hati yang dirundung bencana lebih dahsyat impaknya berbanding bencana lahiriah. Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud:“Dua kalimah yang tercinta kepada Tuhan Yang pemurah, ringan diucapkan pada lidah, berat dalam timbangan iaitu: Subhanallahi Wabihamdihi, Subhanallahil Aziim.”(Riwayat Bukhari dan Muslim).

Ramai orang yang berzikir tetapi masih kurang yang berada dalam ketenangan. Hal demikian kerana zikir secara lisan semata-mata belum memadai kerana tidak disertai elemen lain. Tiga elemen ketika berzikir yang perlu wujud seiring dan bersama ialah pengakuan (kalbu), ucapan (lidah) , perbuatan (amalan). 

No comments: