05 September 2013

Rumah, Bank dan Peminjam

Ketika ini masih begelumang dengan proposal baru PhD selepas gagal pembentangan kali pertama. Oleh kerana ia ada kaitan dengan rumah, saya sediakan artikel yang dihantar ke majalah Dewan Ekonomi..semoga diterbitkan.

Inilah rumah pertama kami di Taman Desa Dahlia, Senawang. Asalnya sewa tapi apabila pemilik rumah nak jual kami terus beli (kalau tak beli alamat kena halau la..) 

Alhamdulillah..satu lot kosong untuk dijual..apalagi kami pun ke hulu hilir cari bank la kan. Maklumlah pengalaman pertama cari kontraktor dan bank nak buat rumah.
Progress makin menjadi..inilah kerja-kerja awal rumah kami di Taman Lavender Heights..alhamdulillah.



Bab rumah kami,,kita postpone dulu..sudilah membaca artikel saya.

Dua persoalan utama yang sering menjadi kekangan apabila membeli rumah ialah harga dan bank yang akan menawarkan pinjaman. Ini kerana harga rumah dan bayaran ansuran menjadi elemen penting sebelum membuat keputusan untuk memberi komitmen hutang. Namun kajian Nor Malina dan Azrina (2012) menyatakan kesukaran memiliki rumah disebabkan harga rumah yang terus meningkat. Timbul pula persoalan, adakah Dasar Perumahan Negara yang diwujudkan untuk meningkatkan kualiti hidup rakyat menerusi pemilikan rumah tidak menyedari hakikat ini? Sedangkan penyelarasan harga rumah antara pihak pemaju, institusi bank dan kerajaan kelihatan masih berlangsung untuk membendung kegiatan monopoli rumah yang jelas meminggirkan keutamaan rakyat berpendapatan rendah dan sederhana. Keluhan dan cadangan nampaknya belum mampu menangkis isu pembelian rumah sebagai aset yang membebankan bagi kumpulan pendapatan tersebut. Diharapkan penyelesaian segera dapat dicetuskan bagi menzahirkan hasrat memiliki rumah mampu milik tanpa bebanan yang tidak munasabah.


Hakikat rumah merupakan satu keperluan asas manusia mungkin sudah menjadi kebiasaan. Rumah juga menjadi penanda aras kepada tingkat kualiti hidup manusia. Rumah bukan sekadar tempat perlindungan tetapi simbol kebahagian seperti ungkapan “rumahku syurgaku”. Tetapi dalam kegiatan ekonomi yang mengamalkan konsep pasaran terbuka, objektif pemilikan rumah telah bertukar daripada kediaman menjadi aset pelaburan yang menguntungkan. Hal demikian menyebabkan isu-isu pemilikan rumah lebih banyak tertumpu kepada aspek ketidakmampuan individu untuk memiliki aset bernilai ratusan ribu secara adil. Keperluan memiliki rumah telah berubah menjadi satu persaingan sengit bagi golongan berpendapatan sederhana dan rendah. Jika dibiarkan isu-isu ini menjadi lebih parah, membeli rumah bagi golongan berpendapatan sederhana mungkin hanya sekadar menjadi impian semata-mata.



Hutang rumah lawan hutang peribadi.

Limitasi pendapatan dan kemampuan bayaran bulanan melunaskan hutang rumah mempunyai pengaruh ke atas pemilikan rumah. Keselasaan merupakan elemen penting selain dari reka bentuk dan lokasinya. Bagi yang kaya dan mampu membeli tanpa hutang tidak sukar untuk memilihnya. Bagi yang membeli dengan hutang pasti banyak perkara yang perlu diambilkira. Salah satu ialah memilih produk pinjaman yang ditawarkan oleh institusi kewangan.

Hutang merupakan satu keperluan tetapi boleh menjadi beban jika tidak diuruskan. Malahan apabila hutang dikaitkan dengan kadar faedah bank konvensional atau kadar keuntungan bagi bank Islam, penghutang masih merasakan bebanan apabila terpaksa memberi komitmen bayaran untuk tempoh yang lama seperti 20 atau 30 tahun. Pada waktu yang sama pihak bank juga tidak menanggung risiko sehingga menjejaskan laba dari produk mereka. Paling penting penghutang mampu menjadikan hutang sebagai menambah aset dan seterusnya menikmati harta dengan sempurna.  

Sehingga Mac 2013, hutang isi rumah Malaysia berjumlah RM784 bilion yang mana 44.6 peratus daripadanya merupakan hutang membeli kediaman. Diikuti hutang membeli kenderaan (17.6 peratus) dan pinjaman peribadi (16.8 peratus). Data Bank Negara Malaysia ini menjelaskan hutang rumah mendominasi sedang ditanggung oleh rakyat pda masa kini. Dari aspek ekonomi ia mewujudkan kesan positif dengan kerancakan sektor hartanah dan pembinaan. Namun kesan negatif pula yang timbul apabila mnghasilkan lonjakan harga yang tidak terkawal dari pihak-pihak yang memonopoli pembelian rumah untuk mendapatkan keuntungan.

Adakah polisi kerajaan menetapkan suatu had pendapatan bersih dianggap sebagai langkah mengurus hutang rumah yang berkesan? Penetapan pendapatan bersih sebagai syarat memohon pinjaman perumahan dan kenderaan adalah antara langkah diambil untuk mengawal kadar hutang isi rumah negara. Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah, berkata kerajaan sentiasa mencari jalan untuk mengurangkan kadar hutang isi rumah negara yang ketika ini mencecah 83 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK).

Kini, pinjaman pembelian rumah dihadkan selama 35 tahun berbanding 45 tahun sebelum ini. Manakala tempoh pinjaman peribadi maksimum dihadkan selama 10 tahun berbanding sebelum ini 25 tahun. Gabenor Bank Negara Malaysia, Tan Sri Dr. Zeti Akhtar Aziz berkata, langkah itu bertujuan mengekang hutang isi rumah ketika ini berada pada paras 83 peratus daripada keluaran dalam negara kasar (KDNK). Katanya, paras tersebut adalah yang tertinggi di Asia daripada kalangan negara-negara ekonomi berkembang pesat. Malah meningkat 12 peratus daripada 70 peratus pada 2009.

Selain memendekkan had tempoh pinjaman peribadi dan pembelian aset, larangan turut dikenakan bagi menawarkan produk pembiayaan peribadi yang diluluskan terlebih dahulu.
"Langkah yang berkuatkuasa serta-merta bagi melengkapkan langkah terdahulu yang dilaksanakan sejak tahun 2010 untuk mengawal perbelanjaan isi rumah. "Isi rumah perlu memikirkan kemampuan mereka sebelum berbelanja. Sebagai contoh, jika tidak mampu membeli rumah, mereka boleh menyewa.

Langkah ini dilaksanakan menurut seksyen 31(1)(a) Akta Bank Negara Malaysia 2009 dan terpakai pada semua institusi kewangan yang dikawal selia oleh BNM, serta koperasi kredit yang di bawah kawal selia Suruhanjaya Koperasi Malaysia, dan Malaysia Building Society Bhd. dan AEON Credit Service (M) Bhd.

Apa yang perlu diuruskan setelah memasang niat untuk memiliki rumah? Mengurus hutang perlu disertakan menerusi peningkatan pendapatan isi rumah bagi menampung keperluan. Ahli Parlimen Kuala Selangor, Datuk Irmohizam Ibrahim golongan muda sukar untuk membelinya memandangkan gaji bulanan mereka tidak mencukupi. Secara tidak langsung teori memanjangkan hayat tempoh pinjaman tidak lagi relevan untuk memiliki aset masa kini yang menjadi beban kepada pengguna. Ini sejajar dengan idea Gabenor berkata, perbincangan mengenai had baharu pinjaman tersebut telah dibincangkan dengan perbankan dan pemberi kredit tempatan, dan mereka menyokong langkah berkenaan dalam usaha mengawal hutang isi rumah negara.

Di samping itu, rangka kerja perlindungan pengguna akan terus diperkukuh di bawah Akta Perkhidmatan Kewangan dan Akta Perkhidmatan Kewangan Islam. Justeru kerajaan perlu mengawal kegiatan manipulasi dan dominasi pemain (ejen) sektor hartanah antara gejala utama yang menyebabkan pekerja berijazah gagal memiliki rumah walaupun setelah bekerja selama 10 tahun.

Bagi menyelesaikan usaha memiliki rumah, Ahli Parlimen Kuala Selangor, Datuk Irmohizam Ibrahim mencadangkan supaya bayaran muka pembelian rumah dilupuskan bagi mengurangkan beban orang ramai khususnya golongan muda untuk memiliki sebuah rumah sendiri memandangkan harganya yang semakin mahal. Idea menghapuskan bayaran pendahuluan dilihat dapat membantu rakyat memiliki rumah tetapi tidak sejajar dengan polisi BNM yang menghadkan tempoh pinjaman yang menjadipunca kepada beban hutang. Setakat ini tiada respon dari pembiaya kewangan termasuklah dari penyedia produk Islam yang sering memaparkan konsep “halalan toyyiba”. Sebaiknya produk-produk yang dilabelkan Islamik menjadi pelopor pemudahcara dalam pembelian rumah dan menangkis aktiviti ketidakseimbangan monopoli rumah.

Liberaliasi rumah sebagai pelaburan atau kediaman.
Melihat kepada aktiviti tidak sihat ini maka sudah sampai masanya kerajaan undang-undang baharu bagi menghalang kegiatan monopoli dan dominasi pemain hartanah dengan menjadikan syarat pembelian rumah kos sederhana dikhaskan kepada pekerja bergaji antara RM3,000 hingga RM5,000 sahaja. Agak menghairankan, walaupun di atas kertas, pembinaan rumah kos sederhana banyak dibangunkan, namun projek ini sebenarnya menjadi lubuk pemain hartanah mengaut untung dengan membeli dan menyewakan rumah tersebut kepada kumpulan sasaran mereka iaitu pekerja berijazah yang tidak mampu memiliki rumah.

Transformasi muamalat Islam perlu menjadi juara dalam produk pembiayaan sebagai memenuhi keperluan terhadap tanggungjawab sosial. Margin untung bukan lagi elemen utama dalam penyata kewangan institusi perbankan. Tetapi KPI mereka dalam memenuhi hasrat kerajaan mendahulukan rakyat boleh menterjemahkan usaha murni keseimbangan pemilikan rumah kepada semua golongan.

Pembiaya kewangan melihat margin untung sebagai salah satu sebab produk pembiayaan ditawarkan kepada pelanggan. Mengelak risiko bagi pinjaman tidak berbayar (NPL) menjadi tanggungjawab bank kepada pelabur dan pemegang saham mereka. Ini menjadikan situasi produk yang menguntungkan sahaja dengan kos yang minima patut ditawarkan kepada pelanggan. Institusi koperasi yang ditubuhkan dengan tujuan membantu ahli-ahlinya turut menawarkan produk-produk pembiayaan untuk memiliki aset yang diidamkan. Namun objektif penawaran masih kelihatan bermotifkan keuntungan agar dapat diagihkan semula kepada ahli-ahli koperasi. Meskipun kadar keuntungan lebih rendah tetapi tidak semua pembeli rumah menyertai koperasi sebagai pilihan alternatif mencapai matlamat pembelian rumah.

Dasar Perumahan Negara yang dibentuk oleh kerajaan untuk menjamin pemilikan rumah perlu diperkemaskan dengan memasukkan elemen kawalan terhadap kegiatan monopoli dan spekulasi hartanah. Oleh kerana rumah dilihat sebagai alat ekonomi dan sumber keuntungan, sebarang tindakan di luar kawalan hanya melahirkan lebih ramai manusia yang rakus dan mengabaikan soal kebajikan masyarakat secara holistik. Akibatnya golongan yang tidak mampu perlu memikirkan kaedah lain untuk meningkatkan pendapatan ke tahap lebih tinggi. Inisiatif ini memerlukan modal insan kelas pertama yang perlu diusahakan oleh negara melalui dasar-dasar pembangunan yang jelas dan mapan.


5 comments:

Aishyah Bin Syafiq said...

Halo, nama saya Aishyah Bin syafiq, saya masih shock karena saya tidak pernah dalam hidup saya percaya bahwa ada pinjaman pinjaman online nyata akibat pengalaman buruk saya terhadap saya ditipu oleh perusahaan palsu di filipina, tapi saya Teman Sharifah Amirul mengenalkan saya pada dr Robert, permata langka dan pemberi pinjaman pinjaman sejati yang meminjamkan pinjaman sebesar Rp150.000.000 Sharifah Amirul kepada saya tentang dr. Robert. bagaimana dia mendapat pinjaman dari dr. Robert finance firm dan menunjukkan bukti transfer pinjaman dari dr. Akun perusahaan Robert saat pinjamannya disetujui
Saya masih ragu sampai saya menghubungi dr. Robert dengan sangat ketakutan di hati saya, tapi kejutan terbesar saya adalah untuk berhasil dan menerima pinjaman dan memulai bisnis yang baik dan mengejutkan saya, permintaan pinjaman saya disetujui oleh dr, Robert dan dalam waktu 48 jam setelah diproses, saya mendapat pinjaman saya. ditransfer ke rekening bank saya dan sampai sekarang saya masih shock dan saya telah bersumpah bahwa setiap perusahaan pinjaman yang meminjamkan pinjaman kepada saya, saya akan bersaksi tentang perusahaan pinjaman itu.
Jadi saya menggunakan kesempatan ini untuk memberi nasehat kepada seluruh saudara laki-laki dan perempuan indonesia saya yang membutuhkan pinjaman untuk menghubungi dr. Robert lewat
email: robertwestradefinancefirm@gmail.com
dan Anda juga bisa menghubungi saya via saya
email: aishyahsyafiq1985@gmail.com atau anda juga bisa menghubungi teman saya yang mengenalkan saya ke dr. Robert lewat
 email: sharifahamirul05@gmail.com untuk informasi lebih lanjut
semoga Allah Yang Mahakuasa terus memberkati dr. Robert untuk mengubah kondisi keuangan saya menjadi lebih baik dan saya ingin dia berumur panjang

elizebethisaacloancompany@gmail.com said...

Selamat siang pak / nyonya

Kami menyambut Anda ke PERUSAHAAN PINJAMAN ELIZEBETH ISAAC, di mana kami memberikan pinjaman asli dan serius seperti:



LAYANAN PINJAMAN TERSEDIA TERMASUK:
================================
* Pinjaman Komersial.
* Pinjaman pribadi.
* Pinjaman Bisnis.
* Pinjaman Investasi.
* Pinjaman Pembangunan.
* Pinjaman Akuisisi.
* Pinjaman konstruksi.
* Pinjaman Kartu Kredit
* Pinjaman Konsolidasi Utang
* Pinjaman bisnis dan lainnya:

Kami memberikan pinjaman bunga 2% tanpa agunan, sehingga kami dapat mengatakan bahwa kami memberikan PINJAMAN TANPA Agunan, Anda tidak perlu merasa buruk atau kecewa dengan bank yang meminta agunan, cukup hubungi kami dengan mengirim email kepada kami di:

elizebethisaac@gmail.com

Terima kasih

kami menunggu untuk mendengar dari Anda segera

Mohammad Ismali said...

kesaksian nyata dan kabar baik !!!

Nama saya mohammad, saya baru saja menerima pinjaman saya dan telah dipindahkan ke rekening bank saya, beberapa hari yang lalu saya melamar ke Perusahaan Pinjaman Dangote melalui Lady Jane (Ladyjanealice@gmail.com), saya bertanya kepada Lady jane tentang persyaratan Dangote Loan Perusahaan dan wanita jane mengatakan kepada saya bahwa jika saya memiliki semua persyarataan bahwa pinjaman saya akan ditransfer kepada saya tanpa penundaan

Dan percayalah sekarang karena pinjaman rp11milyar saya dengan tingkat bunga 2% untuk bisnis Tambang Batubara saya baru saja disetujui dan dipindahkan ke akun saya, ini adalah mimpi yang akan datang, saya berjanji kepada Lady jane bahwa saya akan mengatakan kepada dunia apakah ini benar? dan saya akan memberitahu dunia sekarang karena ini benar

Anda tidak perlu membayar biayaa pendaftaran, biaya lisensi, mematuhi Perusahaan Pinjaman Dangote dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda

untuk lebih jelasnya hubungi saya via email: mahammadismali234@gmail.com
dan hubungi Dangote Loan Company untuk pinjaman Anda sekarang melalui email Dangotegrouploandepartment@gmail.com

Sarah said...

Halo semuanya, nama saya Sarah Adia dari Indonesia, saya ingin menggunakan media ini untuk berterima kasih kepada ALLAH yang telah mewujudkan impian saya, saya telah mencari pinjaman selama 2 tahun terakhir sekarang sampai teman saya yang namanya LILOW BELUM memperkenalkan saya kepada Anthony Yuliana Lenders pemberi pinjaman yang andal, di mana saya akhirnya mendapat pinjaman sebesar Rp350 juta, saya hanya melakukan pembayaran untuk asuransi pinjaman saya dan biaya transfer sebelum Anthony Yuliana Lenders mentransfer pinjaman sebesar Rp350 juta ke dalam akun saya, saya akan suka untuk menggunakan kesempatan ini untuk menasihati mereka yang mencari pinjaman untuk berhati-hati karena 70% dari pemberi pinjaman palsu hanya sedikit yang nyata. jika Anda tertarik dengan pinjaman, saya ingin memberi nasihat bahwa Anda harus menghubungi pemberi pinjaman yang andal melalui email (anthony.yulianalenders@gmail.com) atau melalui BBM INVITE (E37F9BCC) atau melalui whatsapp +1 (323) 4026088, email saya untuk lebih lanjut informasi (sarahadia234@gmail.com)

Ny. SISKA WIBOWO said...

Halo semuanya, Nama saya Siska wibowo saya tinggal di Surabaya di Indonesia, saya seorang mahasiswa, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman untuk sangat berhati-hati karena ada banyak perusahaan pinjaman penipuan dan kejahatan di sini di internet , Sampai saya melihat posting Bapak Suryanto tentang Nyonya Esther Patrick dan saya menghubunginya melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

Beberapa bulan yang lalu, saya putus asa untuk membantu biaya sekolah dan proyek saya tetapi tidak ada yang membantu dan ayah saya hanya dapat memperbaiki beberapa hal yang bahkan tidak cukup, jadi saya mencari pinjaman online tetapi scammed.

Saya hampir tidak menyerah sampai saya mencari saran dari teman saya Pak Suryanto memanggil saya pemberi pinjaman yang sangat andal yang meminjamkan dengan pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp200.000.000 dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dengan tingkat bunga rendah 2 %. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa nomor saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, segera saya menghubungi ibu melalui (estherpatrick83@gmail.com)

Dan juga saya diberi pilihan apakah saya ingin cek kertas dikirim kepada saya melalui jasa kurir, tetapi saya mengatakan kepada mereka untuk mentransfer uang ke rekening bank saya, karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres atau penundaan.

Yakin dan yakin bahwa ini asli karena saya memiliki semua bukti pemrosesan pinjaman ini termasuk kartu ID, dokumen perjanjian pinjaman, dan semua dokumen. Saya sangat mempercayai Madam ESTHER PATRICK dengan penghargaan dan kepercayaan perusahaan yang sepenuh hati karena dia benar-benar telah membantu hidup saya membayar proyek saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, silakan hubungi Madam melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (siskawibowo71@gmail.com) jika Anda merasa kesulitan atau menginginkan prosedur untuk mendapatkan pinjaman

Sekarang, yang saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman bulanan yang saya kirim langsung ke rekening bulanan Nyonya seperti yang diarahkan. Tuhan akan memberkati Nyonya ESTHER PATRICK untuk Segalanya. Saya bersyukur