Jihad militan memang perlu untuk keselamatan, namun jihad perlembagaan lebih perlu untuk keselamatan akidah umat Islam. (Gambar selepas istiadat pentauliahan Leftenan Muda 1997)
Bersama rakan separas Kamsis Z UKM sebelum berbaris di padang kawad. |
Bola sepak atau takraw ni?Irfan dan syafiq bersungguh-sungguh nak dapat lipat gunting |
Jihad Perlembagaan. Benteng terakhir Melayu-Islam.
Perlembagaan difahami sebagai dokumen penting, panduan utama hidup
bernegara yang perlu dipatuhi oleh manusia dalam sesebuah negara. Ia juga
menjadi simbol kedaulatan negara yang diiktiraf oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu
(PBB) dan pencerobohan diangap sebagai jenayah. Perlembagaan bukan matlamat
akhir atau garisan penamat yang hendak dicapai oleh masyarakat tetapi dokumen
itu merupakan proses memahami seiring dengan keperluan mempertahankan sebarang
tingkahlaku yang bertentangan dengan etika seseorang manusia. .
Perlembagaan bukan bahan gurauan atau mainan Perlembagaan
bersifat hidup, memerlukan pentafsiran yang benar-benar memahami kehendak
amalan setempat. Prof Salleh Buang (2007) menyatakan perlembagaan memerlukan
kaedah pentafsiran tersendiri sesuai dengan sifatnya tanpa terkongkong oleh
kaedah pentafsiran biasa. Menariknya dalam hal ini beliau menegaskan amalan dan
adat resam yang telah sebati, menjadi darah daging sejarah perlembagaan negara
menjadi landasan pentafsiran perlembagaan, bukan sekadar literal semata-mata.
Maknanya jihad perlembagaan perlu ambilkira the spirit of the law bukan
sekadar the letter of the law .
Perlembagaan adalah nadi negara. Mempertahankan kedaulatan
negara dan maruah dianggap sebagai jihad. Jihad pula mengandungi banyak kaedah,
objektif dan cara. Jihad bukan satu perkataan asing di kalangan umat Islam
kerana perkataan ini pun berasal dari bahasa Arab. Dalam konteks pemahaman
manusia ia sinonim dengan perjuangan dalam semua perkara yang membawa kebaikan
Islam. Malah dalam konteks Malaysia jihad sering dikaitkan dengan hal-hal
berkaitan dengan pendidikan dan ekonomi. Sebagai contoh impian memenuhi Wawasan
2020 menjurus kepada jihad tersebut. Apabila mengaitkan dengan kelemahan Melayu
maka terbit pula Jihad Ekonomi. Apabila diasak dengan kelompangan sikap Melayu
akhirnya kita masih teraba-raba adakah benteng lain yang boleh kita harapkan
agar tidak lagi dilayukan. Meskipun kadangkala ianya dipinggirkan tetapi kini
nampaknya mula hangat dengan sinergi baharu iaitu Jihad Perlembagaan.
Jurang antara seseorang dengan orang lain ialah iman,
amal dan ilmunya. Maka segala tindakan dan perkataan pemimpin dan rakyat pada
hari ini tidak wajar lagi boleh dihamburkan dengan emosi semata-mata. Fakta-fakta
perundangan banyak digunakan sebagai pemutus pertikaian yang berlaku. Rasional
mengatasi emosional, fakta mengatasi kata dusta. Banyak pertikaian akhirnya
akan diputuskan melalui keputusan mahkamah yang menjunjung tinggi kedaulatan
undang-undang. Kekuatan dan kelemahan kita bukan lagi pada tubuh badan yang
perkasa lagi berotot tegap, malah semua bergantung kepada tegap dan kuatnya
ilmu pada perlembagaan. Maka kita harus melahirkan lebih ramai rakyat yang
celik undang-undang (meminjam kata-kata Prof Salleh Buang) agar menggunakan
fikiran dengan waras dan mempunyai daya tahan dari serangan yang membelakangkan
agenda nasional.
Menurut Ismail
Ibrahim (2010), Malaysia tidak mengamalkan dasar asimilasi yang meleburkan
keturunan bangsa, bahasa dan budaya kaum pendatang. Namun, kepelbagaian bangsa,
budaya dan bahasa ini tidak menjadi sesuatu yang melebarkan jurang dalam
kalangan masyarakatnya. Mereka mengamalkan dasar hidup bersama secara aman dan
damai dalam kepelbagaian kaum dan bangsa (peaceful coexistence) dan bersatu
dalam kepelbagaian (unity in diversity). Almarhum Dr. Said Ramadhan al-Butiy
pernah menyatakan kesal dengan sikap umat Islam yang masih bersikap tertutup,
sedangkan mereka amat memerlukan idea baru untuk berubah. Dengan kata lain,
pemikiran jumud terbentuk kerana kejahilan yang sekaligus merencatkan pemikiran
untuk berijtihad dalam kerangka cabaran umat Islam masa kini.
Menurut Pensyarah Undang-Undang dan Perlembagaan Universiti Islam
Antarabangsa Malaysia (UIAM), Prof. Madya Dr. Shamrahayu Abd. Aziz, sudah
sampai masanya rakyat memahami sistem pemerintahan dan politik negara. Saranan
ini sama ada memperlihatkan rakyat negara ini masih jahil dalam hal ehwal perlembagaan
negara kita sendiri. Sedangkan kita sudah melahirkan ramai graduan, ahli
korporat, para pemimpin dan cerdik pandai masih belum memadaikah untuk
menjelaskan kepentingan perlembagaan? Atau isi-isi perlembagaan itu kurang
dipedulikan kerana kita lebih cenderung merasionalkan sesuatu krisis secara
emosional? Mungkin kedua-dua sebab itu ada perkaitannya. Adalah lebih baik kita
meneruskan jihad perlembagaan sebagai simbol dan manifestasi kesungguhan untuk
menguasai, bukan sekadar faham dan membaca perlembagaan tetapi menjadi nadi
setiap kali kita berhujah dengan isu-isu negara.
Kejahilan
dalam perlembagaan menyebabkan kita diasak dengan gejala murtad. Masih ingatkah
lagi kita pada kisah yang mengharukan apabila
seorang ayah bernama Bokhari Md. Tahir, “kehilangan” anak mereka bernama Nor
Aishah pada 1997? Mengapa begitu goyah sekali hingga kita sekadar menjadi
pemerhati kepada anak gadis tersebut dari ancaman akidah? Sudahkah kita belajar
menjadi pakar perlembagaan untuk mendepani ancaman murtad? Adakah pihak Majlis
Agama Islam negeri-negeri sudah mendapat pengajaran berguna agar gejala murtad
tidak menghilangkan ramai lagi anak remaja? Umat Islam memang berharap
institusi yang gah dengan visi dan misi sebagai peneraju umat Islam ini masih
tercari-cari jihad apakah yang mereka perlukan tatkala ini.
Mengapa jihad perlembagaan
begitu penting kepada Melayu-Islam? Selain isu murtad lihat apakah tindakan
susulan untuk menyelamatkan akidah Islam dari sudut perlembagaan? Cukupkah kejahilan
Melayu-Islam digemparkan lagi hingga perlu perhimpunan sejuta untuk
menyelamatkan akidah umat Islam pada tahun 2011. Selepas perhimpunan itu ke mana Melayu-Islam?
Persoalan-persoalan sebegini masih memerlukan kajian mendalam agar kita dapat
mencari mekanisme untuk melakukan jihad perlembagaan selepas krisis PRU13 yang
sering menggunapakai hal berkaitan perundangan.
Institusi pengajian
tinggi dan pusat-pusat latihan Islam mengeluarkan graduan dan pelatih yang
mampu menguasai dan mengetahui prosedur perundangan sahaja tetapi dalam konteks
jihad kita memerlukan usaha yang lebih dari itu. Jihad perlembagaan memerlukan
kita memahami perlembagaan dari aspek the spirit of the law bukan lagi sekadar the
letter of the law. Ketempangan jihad inilah yang perlu dibaiki segera agar
menjadi pelengkap kepada jihad-jihad lain yang sedang diusahakan oleh umat
Islam.
Perkara 153 masih menjadi isu yang dicetuskan untuk
memperkukuhkan hak istimewa orang Melayu di Malaysia yang hidup bersama dengan
kaum-kaum lain. Namun realitinya hak istimewa itu menjadi cabaran besar dalam
suasana Melayu yang sudah mendapat pendidikan sehingga peringkat tertinggi
mempunyai perspektif pada sisi lain. Ini kerana Melayu bukan lagi kaum lemah
yang perlu “tongkat” dalam menguruskan kehidupan tetapi jihad Melayu beralih
kepada menterjemahkan hak istimewa itu kepada perundangan yang sifatnya
merentas kaum dan bukannya dalam kepompong Melayu sebelum zaman kemerdekaan.
Dalam cabaran ini kajian-kajian yang membicarakan perundangan
murtad memperlihatkan perlunya jihad perundangan dengan menilai semula
peruntukan enakmen jenayah syariah untuk membendung ancaman akidah yang boleh
mengubah keistimewaan jati diri Melayu-Islam. Sensitiviti Islam lebih
menyerlahkan Melayu kerana proses Islamisasi. Keistimewaan Perkara 153
hendaklah diperkasakan dengan pembinaan sebuah negara yang diuruskan dengan
prinsip-prinsip Islam, di situlah titik mula kekuatan Melayu.
Kini kita harus mendepani cabaran perundangan yang baru dari
sudut populasi Melayu-Islam makin luas menerusi ikatan perkahwinan. Sebagai
contoh di Sabah, menurut Baharuddin Alwi, ketua pendaftar perkahwinan dari
Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Sabah perkahwinan di antara orang Islam Sabah
dengan rakyat asing semakin meningkat semenjak tahun 2000, berjumlah hampir
20,000 perkahwinan sepanjang 13 tahun lalu. Malah angka perkahwinan di antara
orang Islam di negeri Borneo itu meningkat dari 399 pada tahun 2000 ke 2,545
dalam sepuluh bulan pertama pada 2012. Di sebalik perkahwinan ini bererti
populasi umat Islam semakin bertambah. Maknanya umat Islam makin ramai dan kita
memerlukan badan kawal selia yang berkualiti. Ini kerana kuantiti sahaja tidak menjamin
kekuatan umat Islam pada zaman sekarang yang sering goyah dengan perundangan.
Jihad perlembagaan termasuklah celik kepada Akta Hasutan 1948
(Akta 15) yang mengandungi huraian menghasut. Apa kesan menghasut selain dari
mendatangkan perasaan benci, dendam, penghinaan dan lebih dahsyat lagi boleh
membawa pergaduhan dan pembunuhan. Hal demikian menghasut adalah jenayah yang
mencetuskan ketegangan rakyat maka setiap orang jangan membiarkan perbuatan
menghasut menjadi darah daging hingga sukar dibanteras seperti mana sukarnya
membasmi perbuatan rasuah.
Maka jihad perlembagaan adalah benteng terakhir kita
mendepani isu Melayu-Islam. Menguasai perundangan boleh merapatkan jurang perhubungan
kaum yang ketara di kalangan rakyat Malaysia apabila wujud lompang besar dalam
bidang ekonomi, pendidikan dan politik. Tidak salah jika memulakan langkah ini
dengan membeli buku-buku perlembagaan walaupun sukar difahami tetapi jangan
khuatir kerana ianya pernah diungkapkan alah bisa tegal biasa.
No comments:
Post a Comment