Ketika program bersama pelajar DPPI di Seremban...sekarang ramai yang berjaya dengan karier masing-masing, KECUALI yang sebelah kanan tu (mohd syafiq baru darjah 5)
Wajah
Sebenar Politik Islam
Oleh:
Rahisam Ramli
Politik
sering disalahertikan sebagai punca perbalahan sesama manusia yang berbeza
ideologi. Ia juga sering menjadi faktor kepada perselisihan faham antara kaum sehingga
mencetuskan peperangan. Lebih mendukacitakan lagi apabila ada yang memberi
nasihat “jangan asyik berpolitik” atau “jangan terlibat dengan politik” kerana dilingkari
oleh pemikiran sempit dalam ertikata politik yang sebenar. Apabila ekosistem
politik sempit dijadikan amalan tidak mustahil boleh membantutkan daya pemikiran
manusia dalam memahami kerangka politik Islam sebenar. Politik adalah fitrah
manusia yang hidup bermasyarakat dan kehendak manusia sentiasa menginginkan ketenangan
dan keselamatan dalam bernegara. Maka amalan berpolitik biarlah diuruskan pada
landasan sebenar bagi mencapai tujuan yang murni.
Umum mengetahui bahawa politik adalah
sebahagian daripada amalan manusia dalam soal pentadbiran negara. Oleh kerana
pentingnya disiplin berpolitik maka ada universiti menjadikan jabatan politik
sebagai salah satu bidang kepakaran yang ditawarkan kepada mahasiswa. Segala
teori dan konsep berpolitik menjadi nadi kajian universiti kerana melihat
keupayaan berpolitik sebagai kuasa mentadbir kehendak dan keperluan manusia
yang mengandungi pelbagai aliran kefahaman. Namun mengapa apabila membuat
penelitian alam realiti, terdapat pertentangan antara teori dengan hakikat
sebenar politik itu sendiri.
Hal demikian terjadi akibat ekosistem
berpolitik seringkali dilihat dari kacamata negatif sehingga mewujudkan jurang
yang ketara dalam hubungan sesama manusia. Jurang yang wujud kerana kefahaman
berpolitik hanya memperjuangkan kumpulan masing-masing. Sedangkan aliran-aliran
politik yang pelbagai bukan menjadi alasan untuk berpecah belah dan mencetuskan
polemik manusia, namun itulah yang sedang berlaku di mana-mana negara.
Bagaimanakah wajah sebenar politik dalam
Islam? Apakah ianya menjadi punca perbalahan, penghalang kemajuan dan memberi
bebanan kepada manusia? Jawabnya mudah, kita soroti dahulu definisi politik
agar kita kenal apakah wajah politik yang sebenarnya. Apabila sudah terjawab
maka kita akan mempunyai kerangka pemikir bahawa politik adalah disiplin yang
sangat unik dengan nilai-nilai kemanusiaan atau dikenali dengan istilah “jiwa
besar” oleh Dr Muhamad Razak Idris (2013).
Menurut beliau dalam amalan politik
Islam yang ditunjangi oleh sistem dan amalan demokrasi, kemenangan dan
kekalahan samada di peringkat individu atau parti adalah lumrah dalam
pemilihan. Bagi yang mencapai kemenangan, mereka tidak harus mendabik dada
kesombongan kerana proses pemilihan akan berterusan pada masa akan datang.
Manakala pihak yang menerima kekalahan pula, berhati terbuka mengakui kelemahan
dan kesilapan serta meletakkan keputusan atas kebijaksanaan masyarakat terbanyak
serta bersedia pula untuk menyumbang ke arah pembangunan politik Islam dalam
kadar atau kapasiti yang berlainan. Jiwa besar menghalang kelahiran sikap
pemberotakan dan manipulasi keras terutama oleh pihak yang menanggung
kekalahan.
Dalam bahasa Arab politik dirujuk
sebagai perkataan “siasah” ia bermaksud mentadbir dan mengendalikan sesuatu
urusan, pekerjaan dan sebagainya dengan baik. Ibn Manzur menyatakan maksud siasah
termasuklah mengendalikan urusan yang berkaitan dengan manusia, haiwan dan
pelbagai urusan yang lain. Selain itu siasah juga diertikan sebagai arahan dan
larangan serta tugas mendidik yang menjadi sebahagian dari usaha mentadbir.
Perkataan siasah boleh digunakan dalam
pelbagai aspek, namun demikian semua maksudnya tidak terkeluar dari maksud
asalnya iaitu melakukan sesuatu tindakan yang menguntungkan atau mendatangkan
kebaikan.
Keuntungan dan kebaikan tersebut
diperolehi dengan pelbagai cara seperti dengan cara memimpin, merancang,
mengurus, mentadbir, mengendalikan urusan, mejaga keperluan, membantu dan
sebagainya (Shukeri Muhammad 1999). Oleh itu siasah adalah satu istilah yang
sangat berkaitan dengan urusan kerajaan dan rakyat, skopnya ialah bagaimana
pihak kerajaan mengendalikan hal-ehwal kenegaraan yang memberi kebaikan dan
keuntungan kepada rakyat dan masyarakat. Dari sini sudah memadai untuk kita
membuka minda agar melihat politik dari aspek positif dan ia sangat signifikan
dengan kehidupan manusia.
Islam sentiasa merentas sempadan
pemikiran manusia dalam apa jua disiplin ilmu. Bahkan disiplin politik juga
tidak terkecuali apabila para ulamak membahaskan “siasah” dalam bab yang khusus
dalam penulisan mereka. Objektif perbingcangan politik hampir sama iaitu
mempamerkan politik Islam atau dikenali sebagai siasah syar’iyyah. Ibn
Aqil menyatakan siasah syar`iyyah ialah suatu tindakan oleh pemimpin yang boleh
menyelamatkan orang ramai dan menghindarkan mereka dari kehancuran. Ibn Nujaim pula
mengutarakan pandagan siasah ialah tindakan dari pihak pemerintah berdasarkan
kemaslahatan yang dilihatnya sekalipun tidak ada dalil secara langsung dan terperinci
ke atas perbuatan itu. Selain itu Ibn Abidin menegaskan siasah ialah
mengelokkan keadaan orang ramai dengan membimbing dan memimpin mereka ke jalan
yang selamat di dunia dan akhirat.
Apabila diteliti pandagan ulamak masa
kini juga hampir sama. Contohnya al-Bujairimi menyatakan siasah ialah
mengelokkan urusan rakyat dan mentadbir urusan mereka. Dr. Muhammad Na‘im Yasin
menjelaskan siasah ialah pentadbiran hal ehwal rakyat yang dijalankan oleh pemimpin
Islam atau pembantunya berdasarkan maqasid al-Ammah. Syeikh Abd al-Wahab
Khallaf pula menjelaskan siasah ialah menjalankan pentadbiran awam sebuah
negara Islam berdasarkan sesuatu yang menjamin kebaikan dan mengelakkan
keburukan di mana ia tidak terkeluar dari batas-batas syariat dan dasar-dasar
umumnya walaupun perkara itu tidak menepati pendapat para imam mazhab.
Bertolak dari pandangan tersebut maka sewajarnya
kita perlu berada dalam kerangka sebenar berpolitik. Kita boleh bersetuju
bahawa wajah sebenar politik dalam Islam ialah segala tindak-tanduk yang
membawa kebaikan manusia dan menolak kemudaratan dengan berpandukan agama
Islam. Islam pula merentas sempadan geografi negara dan amalan setempat menjadi
salah satu pelengkap dalam melaksanakan syariat Islam.
Dalam konteks masyarakat majmuk di
Malaysia, Shukeri Muhamad (2009) menjelaskan bahawa Allah Taala sengaja
mencipta kepelbagaian kaum adalah bertujuan untuk meningkatkan tahap pengurusan
yang membawa kepada lahirnya unsur-unsur takwa melalui aktiviti kenal mengenal,
bantu membantu, hormat menghormati. Jelas sekali Allah Taala tidak menganjurkan
amalan permusuhan atas dasar perbezaan kaum dan agama itu, tetapi menganjurkan
amalan yang baik dan murni (membangun).
Maka sekali lagi wajah sebenar politik
Islam ialah tindakan dan aksi berpolitik yang menjunjung perpaduan kaum sebagai
salah satu tujuan berpolitik. Sebaliknya jika kita tidak mencapai piawaian berpolitik
seperti yang dijelaskan oleh ulamak maka ia bukanlah sistem politik Islam yang
benar. Ketidakselarian berpolitik dijelaskan oleh Syeikh Yusuf al-Qaradhawi
yang menempelak pemikiran sesetengah pihak yang melihat bahawa politik tidak
berkaitan dengan agama Islam. Pemikiran sebegini adalah benih- benih dari
pemikiran golongan yang anti kepada agama dan itulah punca kepada perbalahan di
kalangan manusia.
Perlakuan ahli politik yang membawa
pepecahan, perbalahan dan ketidakstabilan bukanlah wajah sebenar politik Islam.
Apabila kita memahami wajah sebenar politik dalam Islam, maka kita mendapati
satu matlamat yang sama iaitu politik itu membawa kesatuan, keamanan dan
keselamatan. Malahan politik juga membawa manusia kepada makna kehidupan yang
lebih bermakna kerana menuju suatu kualiti hidup yang diperlukan oleh manusia
bersesuaian dengan kehendak dan zaman. Persoalannya apakah kita sudah bersedia
mempamerkan ekosistem politik Islam sebenar?
Penulis
ialah pensyarah Kolej Universiti Islam Melaka sedang mengikuti pengajian Doktor
Falsafah di UKM.
No comments:
Post a Comment