24 October 2008

Projek Usahawan Berjaya Siri 3







(POST Tambahan- Percaya atau tidak tetapi ini lah hakikatnya. Kumpulan TASKA dan TADIKA Nur Qistina sanggup menebas rumput dan semak samun di premis perniagaan mereka ...pakai baju kurung pula tu. Inilah contoh semangat bakal peguam/hakim @ business women. TAHNIAH).

KUMPULAN ketiga dalam Projek Usahawan Berjaya ini terdiri daripada mahasiswa Diploma Undang-Undang dan Syariah (5B)yang berkesempatan melawat tapak projek di 3 buah lokasi.

Kumpulan 1 dengan projek TASKA dan TADIKA Nur Qistina, di Taman Seri Gamelan menyediakan pakej perkhidmatan menjaga kanak-kanak dan tadika. Potensi perniagaan ini juga hasil kerjasama dari bimbingan dari En Jamiludin Jonit. Harga yang kompetetif dan menarik telah disediakan menjadi faktor perniagaan ini boleh berkembang maju.

Lokasi kedua penternakan ikan keli dalam kanvas dengan teknologi moden di Tanjung Bidara(nama syarikat Keli King Aqua Farm Sdn Bhd). Selepas 3 bulan penternakan hasil jualan boleh menjana pendapatan seorang RM2288.34. Dengan keluasan tanah rumah yang boleh menjana pendapatan sekurang-kurangnya merancakkan aktiviti ekonomi kepada penduduk kampung.

Lokasi ketiga projek ternakan kambing di Sungai Udang juga berpotensi kerana permintaan pasaran dan kemudahan kawasan ternakan yang luas.

(POST akan dikemaskini bergantung kepada gambar dan proposal yang disediakan).

Sempat singgah berehat kejap di tropical fruit farm Sungai Udang, walaupun tak jadi naik trem nak masuk ke situ sebab harga RM5 tak de sponsor. Terima kasih kepada mak saudara Nurul Nadia yang menyediakan makanan tengahari Nasi Ayam di Masjid Tanah. Habis semua licin tinggal tulang dengan pinggan je..letih dan lapar yang amat sangat ;)
[Jom singgah Restoran Selera Rakyat di Masjid Tanah,bersebelahan Bank Rakyat. Ini kedai mak sedara nadia]

30 comments:

Anonymous said...

assalammualaikum...
actually masa mula-mula dapat "projek" usahawan ni,sy blur2 lagi sbb dari cara ustaz cakap tu macam real je nak buat projek ni.lama gak la nak faham..tapi bila dah bincang dgn ahli kumpulan yang lain baru la faham..hehe..tapi apa yang dapat disimpulkan memang berbaloi la ustaz suruh kami semua buat projek ni sebab banyak faedah yang telah saya pelajari.antaranya kami mendapat pengalaman baru sbb mmg x penah buat keja ni, lagi satu untuk menjayakan projek ni kami sampai ke empangan,negeri 9 untuk interview abg ikan keli tu..dgn kereta yang asyik mati enjin je,hehe..walaumcmane pun yang paling penting mengeratkan ikatan silaturahim sesama kami.walaupun sampai gado2 nak siapkan proposal bhgian kewangan tu, tapi akhirnya siap juga proposal tu dan dah ada pun kat atas meja ustaz..
terima kasih ustaz sbb beri kami peluang mendalami bidang baru ni..harap2nya pelajar2 DUUS yang akan datang juga berpeluang mendapat "projek" sebegini...
wassalam...

RAHISAM RAMLI said...

Waalaikum salam syuhadah.
Setiap kali semester bermula saya sentiasa memikirkan apa lagi pengalaman baru untuk kamu semua selepas keluar dari KTIM.

Projek kamu juga antara hasil kerja keras kumpulan sehingga berpotensi untuk "dijual" sebagai harta intelek.

TAHNIAH..selamat menempuh peperiksaan akhir.

Nur Shamilza bt Mohd Shah (Duu 5b) - 060496 said...

Assalamualaikum w.b..
First skali sy nk ucapkan trime kasih kt ustaz krn memberi kami peluang untuk membuat projek usahawan ini. Time ust bg projek ini sy frust jg coz lect lain dh bg assgnmnt dl. Tp nasib baiklah ust prihatin kt ktorng dgn lanjutkn masa utk siapkan projek ini. Time dpt projek, after clas sume org dh de group n tgl sy je yg x de group. Time clas tuto beberapa mgg kemudian ust tanye sape yg x de group lg. Tgl sy dan fizriah je yg xde group. Pas 2 ust suh kami join group shahzan, amy n azmer. Almaklumlh, clac c dh dibubarkn so bl sy msk clas b pd mulenye rs janggal lak nk bergaul dgn diorng. Tp, akhirnya projek kami iaitu projek ternakan kambing akhirnya berjaya kami siapkan. Pd mulenya, kami nk wat projek ternakan cacing atau lintah. Tp Shahzan ckp kt tkr lak ternak kambing. Masa 2 br boleh tarik nafas lega coz sy geli dgn binatang yg lembik2 ni.. hehe.. kenangan manis yg sy x dpt lupakan time kt konvoi kete pergi ke tempat lokasi. Sblm kt b'tolak, sy hanya mkn sekeping biskut dan setengah glas air suam kt hostel. Time sy tgh drive, perut sy berbunyi kelaparan.. Nsb baiklah time kt berhenti kt Topical Fruit Farm, ust blanje mkn buah mata kucing. Org pertama yg ust pelawa mkn 2 sylh. Ape lg, bl ust pelawa sy terus amk nk kasi hlg rs lapar dan haus.. Bkn sebiji sy mkn, lbh dr 2.. Hehe.. Sy harap walaupun ini adlh clas terakhir yang ust ajr kami, sy harap ust takkan lupakn sy. Nnt time ust tande exam paper sy yg slh2 2 ust bg betul jelah eh.. hehe.. Akhir skali sy nk ucapkan Slamt Hari Raye n Maaf Zahir n Batin dan halalkn ilmu yg ust ajr pada kami serta halalkan mkn minum kami.. sekian..

RAHISAM RAMLI said...

w.salam shamilza.

Banyak sungguh cabaran kamu tu dari awal hinggalah hari melawat tapak projek. Dah nampak segala-galanya yang susah akan ada hasil yang diperolehi.

Sampai ke tengahari memang semua dah lapar, setakat makan buah tu tak lah kenyang mana. Sebab tu masa makan tengahari habis licin, tinggal pinggan je.

TAHNIAH dan selamat berjaya.

Pok Li said...

Tahniah kepada Saudara Rahisam, membuka minda dan peluang kepada mahasiswa/i. Membuat mereka lebih faham bahawa bukan senang nak cari duit :).

Anonymous said...

assalamualaikum...
ok la, bagi saya masa mula-mula dapat tugasan ni saya memang blur la tak tau nak buat cemane, coz tugasan yang ustaz bagi ni macam real ja nak buat projek tu. saya dan ahli kumpulan amik masa lama jugak la nak bincang nak wat ape dan nak faham kan ape yang ustaz nak kitorang buat. lastly, kitorang sama-sama sepakat nak buat taska dan tadika yang diberi nama NUR QISTINA yang membawa maksud cahaya kebijaksanaan.. idea ni datang coz saya dan ahli kumpulan lihat persekitaran kini yang lebih kepada mengejar kerjaya, dimana ibu bapa sibuk dalam aktiviti kerjaya masing-masing. daripada tugasan yang diberikan ini jugalah saya dan ahli kumpulan telah melibatkan diri dalam perjumpaan yang formal. saya dan kumpulan telah ke pejabat UMNO Masjid Tanah bagi menemuramah pemilik rumah yang kami jadikan tempat untuk laksanakan projek tersebut. ape pun, tugasan ni memang best dan berbaloi coz tugasan ni banyak memberikan saya dan ahli kumpulan faedah dalam mengetahui skop yang lebih luas selain daripada mempelajari dan mengetahui ilmu undang-undang. tapi pengalaman yang paling kumpulan kami tak boleh lupakan, masa sehari sebelum pembentangan dibuat. nak tau ape jadi...? hehehe, kitorang satu kumpulan dan seorang pelajar DPPI 5 (Lyana) terpaksa menebas rumput dan lalang yang tumbuh bagi memudahkan hari pembentangan projek serta mencantikkan tempat tersebut. ape nak buat, tebas jela,hehe..... ok la, saya berhenti setakat ni dulu, harap-harap ustaz bagi lagi kitorang tugasan yang best-best camni. kat sini saya nak amik kesempatan nak ucapkan kat ustaz 'tq' banyak-banyak coz mengajar, membantu dari segi pelajaran saya dan harap-harap berkat...
wassalam....
dari saya mazidah zaini (duus 5b)

Anonymous said...

assalammualaikum ustaz...
sebenanye mse mule2 dpt tugasan ni sy memg blur gile.. xtaw pe yg ustz nk ktowg wat.. tnye kat bdk2 kels,,diowg pown blur jgk.. last2 kitowg tnye sndri kat ustz.. da tnye,,kitowg kne pk lg nk wat bisnes ape.. then kitowg sepakat nk wat taska & tadika.. tempat yg kitowg dpt pn strategik jgk.. kat tmn gamelan.. da dapt uma,, bnde plg best yg kitowg kne wat adlh kitowg kne tebas rumput yang da tinggi kat uma 2. yg klakanye kitowg pkai bj kurung lg.. owg keliling sume pndg kitowg,, glamour sekejap.. hehe.. nsb baik ada kwn kitowg liyana DPPI 5 nk tlg,,cpt sikit hbs.. huhu. pape pn, sy nk say thanks kat ustz sbb suruh kitowg wat tugasan ni sbb dari sini kitowaG dpt bljr cmane nk wat bisness sndri,, blaja kire2, semangat kerjasama n plg penting tugsn ni da settle da pn.. wlaupn pnt,, tp memg berbaloi la.. = ). n sy harap program usahawan ni akan ustz teruskn spy junior2 kitowg dpt rase ape yg kitowg rase ni.. n seronok dpt blaja dgn ustz,, bnyk pengalamn yg sy dpt melalui kelas ustaz..
dari,, Norhaslinda binti Mohd Talib (DUUS 5B)

RAHISAM RAMLI said...

Mazidah dan Haslinda-kamu ni antara kumpulan contoh yang gigih lagi "kebal", sebabnya kenapa? Baru saya faham betapa hebatnya perancangan rapi projek ini. Selepas kamu bentang projek ini saya yakin negara tidak akan ada siswazah menganggur

Sebab tu saya nampak semangat kumpulan kamu sehingga sanggup tebas rumput dengan hanya pakai baju kurung, tak kisah apa orang lain kata memang saya puji. (tak de gambar ke masa tu?)

Terimakasih juga pada Liyana yang sama-sama tolong. Ini semester akhir saya mengajar kamu dan saya juga merasakan satu pengalaman hebat dan unik dapat bekerjasama dengan kumpulan ini.

Moga berjaya menjadi peguam/hakim satu hari nanti.

Anonymous said...

assalamualaikum ustaz,

sebenarnya saya amat berterima kasih kepada ustaz krn bagi peluang pada kami kumpulan 3 bagi meneruskan idea dan cetusan minda kami dalam projek penternakan kambing kami ini. Pada mulanya kami benar-benar tidak tahu apa-apa pun berkenaan dunia peniagaan dan penternakan, idea ini adlh cetusan idea shazan dan dipersetujui oleh kami semua, maka kami terus mengorak langkah meneruskan idea ini sehinggalah ianya berjaya dan kami dapat memberi pengalaman pada semua ahli kumpulan dan kelas berkenalan dengan penternakan kambing yang mana amat jarang dan agak sepi dikalangan mahasiswa pada hari ini. Kami mengucapkan terima kasih pada ustaz atas dorongan dan galakkan yang diberi sepanjang mengenali kami. harapan saya adalah ustaz akan terus maju dan kami mengharapkan doa dari ustaz bagi kami menghadapi imtihan dan menjadi peguam-peguam yang berpemikiran islam dalam menangani cabaran pada era globalisasi ini. Jazakaullahkhaironkhtiroh....

Anonymous said...

assalamualaikum ustaz,,,,,,,

terima kasih ustaz kerana telah membuka mata saya tentang perniagaan yang kebanyakkannya dimonopoli oleh bangsa yang bukan melayu.projek ini telah memberi saya pelajaran yang bermanfaat khususnya berkaitan dunia perniagaan yang pada awalnya saya kurang mengetahui dan takut untuk menceburi

Anonymous said...

slm ustz saya farah dr DUUS 5B..mse mule2 wat prjek ni mmg sume pale blur x tau nk wat projk per tp bile group kami npk bidg pnternakn lagi byk untung dr perniagaan kteorg dcide bukak ldg lembu coz ayh sy gembala lembu..untug ustz sekor lmbu dlm 2500 above plg tinggi pn dlm 8000 sekor..cbe pikirkn ble jual 10 ekor sebln atau lebih jgn tkjut ustz sy jd ushwan yg bjya..lembu sy,sy antr dkt luar ngra expcially dkt India my country...hweheheh mule2 nk start projk mmglh sakit tp pas tgk hasil jualn n ternakn mningkt sng ati prut pn btmbah kedepn...sy pn nk ucp time kasih dkt group sy bg 100% kmitmen..mybe 1 ari nnti klu kteorg sume x jd lwyer kteorg jd ushwn terkenl.. ble wat projek byk faedah yg akmi dpt n pnglmn wat prposal. projk ni pun tnjukkn bkn org educated jer yg blh berjya tp org bias pun blh wat n jgn amik peduli klu bile nk wat projk org kater kite giler tp bile dh dpt hasil sume nak minta tlg. ble der mjalah intrview kteorg, kiteorg usha2 lah name ustz dpt gak kami sume berkat...ni pun berkat ustz suh kami kuar class tiap kali x dpt jwb..akir sekali sy n bdk2 DUUS sume nk ucpkn ribuan time kasih kat ust coz byk ajar kami sifat sabar yg tinggi terutama class ustz..kami pn hrp bile ustz x ajar akmi lagi n kami pun dah kuar kolej ustz x lupekan kteorag budk2 DUUS yg comel n nakal ni..

Anonymous said...

salam......:)
masa mula2 dpt tgasn ni mmg rasa hppy gile ar kononye dpt la nk brlgk cket ngn cr pembeljrn di kolej len....time ustz trngkn mcm ne nk wt sy pn blur jgk..hmpr bnyk bln laa kumpln km nk sattlekn projk ni..mcm-mcm bnd ktorng wt tok dptkn yg the best ar...tugas yg prtm kmi wt g pjbt umno jmp ngn tuan pnye banglo..mcm2 kmi tnye smpikn dia pun selutlaa km nk bukak taska..pas 2 km pun cri ar nm tok taska maka tercipta la TASKA NUR QIsTINA..hehehe dlm projek ini sy bnyk mmpljri bnyk bnda antaranye skp tlg mnolong antr kwn2,pglman yg bst sgt la ustz.....ble time lwt tpk prjk lg best yela ktorg dpt ar kuar mnkmti suasana bljr di luar hehehe xla katak bwh tmpurOng tol x kwn2huhuhuhu...BLE da ad kt tpk sbnr bru kmi dpt rasekn yg kmi akn mmbuka taskas NUR QISTINA kerana sy pecaya km br5 adalah usahawan wanita yag berjy huhuhuhu terima kash ustz mmbuka minda km sume...bnyk bnd dn ilmu tlh ustz berikn dn sy akn gunakn yok mghpi masa dpn sy(sedey laa nk pish)ustz jasamu akn ank murdmu kng k akhir ayt.......lupe plk yg plg best time lwtn tu kn kn kn time mkn...huhuhu best x nasi aym RESTORN SELERA RAKYAT....(sempat promot) ustz tq alot cOz mgjr km tnpe jemu wlupn ustz tgas tu mkneny ustz sygkn kmi...DUUS 5B amt enjoy dgn kelas ustz yg bnyk aktiviti yng best gilerrrr....kita ENJOY.....doakn kmi ye uastz dr NURUL NADIAH HAZINAN DUUS 5B

RAHISAM RAMLI said...

Azmeer-teruskan peluang yang ada jangan dibiarkan nanti rugi.

Aminisyah-jangan lagi asyik terkebil-kebil bila nak jawab soalan. Kena bergaya bila bentang dan confident.

Farahin-Maaf tak dapat datang rumah terbuka kamu hari tu. Mungkin boleh hari lain nanti saya datng nak tengok projek lembu kumpulan kamu.

semoga semuanya akan terus berjaya hingga semster depan. walaupun dah tak mengajar kamu tapi saya tetap saya ingat.TQ

RAHISAM RAMLI said...

Nurul Nadia Hazinan-banyak terima kasih juga keranan komitmen 200% dari kamu dan kumpulan. Banyak juga pengalaman dan ilmu diluar dugaan saya.

Ye..saya boleh promot Restoran kamu tu dalam blog ni..kalau ada gambar boleh tunjukkan.Nasik ayam memang best lebih-lebih lagi makan bila ramai-ramai mcm kenduri kahwin.

Mcm yang saya dulu, kita rasa seronok belajar sebab itulah suasana belajar sebenarnya..penat hilang, tension pun kejap terasa tapi banyak benda yang tidak disangka-sangka banyak berlaku. DUUS 5 A dan B memang best..
TQ

Anonymous said...

assalamualaikum...
sebonarnye bg saye projek ushawan nie memang membuatkan kple pusing nak fkr mcm2.mula2 bincng ngan group nak buka kedai makan lah, buka kedai bukulah, cyber cafelah mcm2 lagilah last skali ktorg timbl idea nak wat projk ikan keli.melalui projek ini selain dapat pengalamn tgk ikan keli yg besau2,saye juga dapt satu ilmu yang mungkn x dpt sy cari diluar.melalui projek nie barulah saya tahu ikan keli pun ade keistimewaannye..siap ade makanan khas lagi.then 1st time saya tahu mcm ne ikan keli tido..walaupn byk rintangn dan dugaan spnjng projek nie akhrnya siap juga.. pengalaman yg x dpt saye lupe time pergi ke tapak projek 2 saya hmpr ditinggalkn gara2 slh information.
akhir skali sy mengucpkn trime ksh byk2 kat ustz ats tunjuk ajar slame nie..
wassalam..
from,nur ain siti adilah abdullah sani DUUS5B

Anonymous said...

akom ustaz...
saya mule2 terkejot gak ustaz soh wat projek ala2 real ni kan..
tp,,ble blek...dah decide wt group..pas tu kteorg pk wt pawah lembu tu plak...
first2 cm ssh...
tp,,ttbe rase cm da beso2 plak..sume kene wt sendiri.tp,,mmg best ar ustaz soh kteorg wt cm ni,,,mmg mule2 skt kple tp,ble da jadi projek tu,,fuhh,,rase cm lady boss plak..thanks ustaz...mane gmbo dak klas A...ustaz x aci...
from leeliana ashekin bt ramli

RAHISAM RAMLI said...

Salam Nur ain-nasib baik tak kena tinggal kalau tak memang rugi tak ikut.

Lily-kan dah ada gambor tu.
Semua kata projek ni ingat olok-olok je. Tapi olok-olok saya betul-betul tau bukan main-main.

Terima kasih beri komitmen yang tinggi, semoga berjaya di masa depan.

Anonymous said...

Assalamualaikum.....
mula2 dapat tau ustaz suruh wat projek, macam2 idea dpt. de yg nak wat kdai buku, nk bka kdai mkn, nk bka intrnet cafe. mcm2 r.. last2 dpt idea nk bela ikan keli. cari2, jmp la mklmat tu kat intnet. then, time nk pergi jmp abg shah yg bela ikan keli tu, time pose plak.. bak kta syuhada mansor, keta lak meragam.. jp2 enjin mati, besa r keta lama.. tp,smgt ttap kuat dan smp jgk kat ampangan. sblm tu, siap mnta direction kat ustaz. bila dgr pnglmn dr abg shah tu, baru la tau mcm ne nk bela ikan keli, agak leceh jgk. sbb my father de jgk bela ikan keli, tp tgk sng je bela nye.. jd, utk dptkan ikan yg brmutu,kena la jaga betul2 ikut piawaian yg btul. mmg satu pnglmn baru, dr first cari mklmt, pergi ampangan jmp abg shah, pastu siapkan proposal mlm tu. esoknya ustaz tgk n ckp proposal ktaorg da lngkap.. alhmdulillah, rasa brbaloi sgt dgn usaha yg dah ktaorg buat. untuk ustaz, terima kasih yang tak terhingga sebab projek ini secara tersiratnya banyak mengajar saya sesuatu, yang mana saya rasakan sebenarnya peluang memang banyak di luar sana, cuma kita tak tahu bagaimna nk gunakan sebaik mugkin. mgkin sbb tu, rmai yg tanam anggur je pas hbis bljr.Dan utk group projek saya, terima kasih byk2 kat korang sbb kita suma mmg satu kpla dan suma tau pranan msing2 dan beri komitmen yg baik. wassalam.....

Anonymous said...

assalamualiakum....
firstly nak ucap sgt2 time kasih kat ustaz coz bagi kami peluang untuk cuba wat projek ni...actually mle2 nk wat projek nie mmg byk cabaran dan dugaan tapi mungkin berkat kesabaran kami semua, dapat jua projek ni kami siapkan...first2 dapat projek usahawan ni memang blur lagi2 kami sekumpulan da tak tau nk wat projek pe..tp pk2 n berbincang sesama kumpulan akhirnya kitorang sepakat nak wat projek ikan keli ni..pengarah projek kami ni iaitu hazilah mencari beberapa sumber di internet berkenaan ikan keli ni..selepas mendapat maklumat berkenaan ikan keli ni, kami suma pun kamikaze pergi ke n.9 untuk interview abg ikan keli ni...da dpt sumber2 yang berkenaan kami mulalah untuk mencuba untuk siapkan proposal...da nak kena anta baru kitorang dapat siapkan projek ni..b4 that wat gak tapi pening nak kira2 kewangan ye r ustaz nak gaji sampai 2k ke atas diman sgt ustaz ni tapi mgkin ada hikmah kot nape ustaz mnta diman2 mcm 2 kn ustaz?..pning nak wat bajet sampai sy n mar2 gado2 wat kewangan ni...tapi member2 yg lain bg smgt pd kami supaya xtension..berkat kesabaran kami sekumpulan akhirnya kami suma dapat gak siapkan proposal yang ustaz nk nie...thankz skli lg kat ustaz coz bg kami peluang untuk mencuba sesuatu yang baru lagi mencabar ni...harap2 ustaz dapat pk kn lbh byk projek2 yang dapat memberi pengetahuan kepada pelajar2 lain..tq so much ustaz...tanpa ustaz sape r kami...hehehe wassalam...

RAHISAM RAMLI said...

Hazilah dan Afifah-Tanpa projek ni kita tak rasa dunia luar lebih hebat sebenarnya. Mcm kamu kata sampai pergi N.Sembilan,kereta meragam, interview..last sekali nak setup budget (rasanya ini part paling kritikal) dan akhirnya siap proposal.

Ssaya boleh nampak kerja berpasukan yang profesional dalm kumpulan ni.Sebab boleh menerangkan dari awal hingga akhir.

Budget tu memang target kita agar tercapai objektif untuk dapat pendpatan secara optimum (tanpa berlaku pembaziran).TAHNIAH
kepada kamu semua.

Jadikan ini satu panduan bila dah keluar kolej.

Anonymous said...

assamualaikum wbt...
alhamdulillah final dah settle,tunggu jelah result camne...firstly,sem depan mesti gindu dengan subjek ustaz yang ejoy ni...lebih2 lg,projek usahawan yamg ustaz bagi...mula-mula pelik,npe plak ustaz suh wat perniagaan ni,takde kena mengana pun...tapi kami teruskan tugasan yang telah diberi...makin hari fikir pasal bisnes ni makin seronok plak..klu boleh buka taska betul2 mesti gempak..wlupun tghari kami pergi menebas dan mengemas halaman rumah tu tp kami tetap bersemangat dan hepi..wujudnya projek usahawan ini dapat memberi pengetahuan tentang empayar perniagaan dan membuatkan kami mengenali bussinessman yang berjaya dan berketrampilan...pelbagai ilmu yang telah kami belajar dalam membuat projek ini..sejenak saya berfikir barulah saya terfikir,walaupun blaja law tapi tiada halangan bagi kamiuntuk menjadi bussinessswoman yang hebat..mungkin jika tidak menjadi lawyer @hakim,saya berjaya menjadi bussinesswoman yang hebat.semoga setiap apa yang di ajar oleh ustaz akan menjadi panduan dalam menhadapi cabaran yang akan datang..segala ilmu yang dicurahkan amat saya hargai dan insyaalah akan saya pratikkan..lastly,saya doakan projek usahawan ini akan lebih maju pada masa yang akan datang..k ustaz doakan kejayaan kita bersama,ustaz doakan saya dan family menjadi khalifah yag berjaya di dunia dan akhirat..amin..salam.(NUR WAHIDAH)

RAHISAM RAMLI said...

Salam wahidah-Dah habis final exam, boleh berehat kejap lepas ni pergi praktikal pulak.

apa pun TAHNIAH kerana komitmen kamu dan kumpulan kamu nampak profseional dan sanggup menebas rumput untuk nampak selesa di tapak Tadika kamu tu.

Selamat berjaya dalam apa jua bidang yang kamu masuk.

Anonymous said...

bismilah,salam sejahtera. projek menternak kambing adalah satu proses yang mana dapat mendatangkan keuntungan kepada si pemilik berkenaan. namun ianya memerlukan satu usaha dan tekad yang tegar agar matlamat dapat dicapai. lantaran itu, dengan adanya satu kajian yang khusus dari kumpulan kami ini dapat membuka minda semua orang agar sama-sama dapat menceburi bidang penternakan ini. harap-harap ustaz kalau ada kambing yang nak dijaga bagilah saya jaga... huawawawawa! dan satu lagi kalau boleh saya menyarankan supaya program ini diteruskan agar pelajar-pelajar yang lain turut sama membuka mata,hati dan jiwa mereka... kepada pelajar lain, jangan lupa pada aku kalau ada kambing aku boleh tolong jagakan. hehe sekian, wassalam.... (syahazan bin mahadi,duus5b,060290)

Anonymous said...

salam...
at last dpt gak group sy present our proposal even time tu sume dah b'kobar2 nak balek umah..(can't wait 4 praktikal..hehe)...our project b'kisar psl LEMBU...ktaorg pilih lembu coz nmpk cam p'ternakan ni bawa hasil yg lumayan...(sumenye mata duitan btol)..mule2 rase cam t'beban je nak buat coz x da idea how 2 make it but then bler tgk ada group yg dah start buat ktaorg pun rase t'cabar nak buat jugak..hehe..time2 pose tu pegi la tgk tapak kandang lembu...really had fun coz 1st time g tgk kandang lembu live...hehe...ada group members yg teruja dpt take picture ngan lembu..hehe..after almost 1 month ktaorg b'juang nak buat proposal tu barulah masing2 dpt idea n faham ape yg ust cuba sampaikan pada ktaorang melalui projek ni..thanxillion ust...skang ni sy dah btol2 nak buat projek ni after abis blaja ni but bknnya buat t'nakan lembu but buat 1 tadika..doakan mudah2an ktaorg b'jaya dgn plan tu..(zura,jgn lupe ea share ur proposal ngan ktaorg..hehe)
-wan nur syafinas bt wan burhanuddin-

RAHISAM RAMLI said...

Salam Shazan-senang la sikit ayah kamu pun dah buka bisnes mcm tu. Pasal anak kambing tu bagus la saya pun nak joint dalam syarikat kamu tu..apa pun tahniah ye.

Syafinaz@peanut..group terakhir sebagai penutup membuktikan bukan boleh jaga anak orang saja, lembu pun boleh. Mata duitan tu kasau sangat tetapi konsep sama apa saja yang datang semuanya boleh jadi sumber income.
Saya doakan kamu bersemangat terus jadi usahanita yang berjaya.

Kepada semua saya bersedia membantu dalam apa jua servis yang nak kamu minta dari saya. Sebab saya pun mata duitan mcm si peanut tu hahaha..

Anonymous said...

Nurfadhilah Binti Madnor... Assalamualaikum... Ustaz, sya minta maaf tak dapat hadir masa bebudak nie wat present proposal.. sya ada MUET masa tue.. Walaupapun, saya ucapkan tahniah pada semua kwan2 yg telah berjaya menyiapkan proposal diorang.. Sya join dgn kumpulan Peanut n the gang wat projek lembu. sya bterima ksih pda member-member yg dah btungkus lumus siapkan projek tu.. Sya terpikat degn projek tadika tue.. mesti syok kalu dpt join dgn budak-budak.. lagi2 bdak yg comel n chubby. gramnya... Ustaz, sya nak ucap terima kasih pada ustaz krana mengajar sya selama ni n bnyak mmbantu syadalam peningktan diri saya....

Anonymous said...

Norsuhada@kecik...

Assalamualaikum warahmatullah wabarakatuh ustaz n rakan2 seperjuangan..apa kabar ustz?sowy ustz baru skang sy berkesempatan tuk comment blog ustz ni..msh de pluang kan ustaz tuk dapat 5 markah?hehe.pe2 pun..tahniah ustz cz berjaya wat blog yg gah ni..hehe=)First skali saya nak ucapkan ribuan time kasih kat ustz cz byk mengajar saya ilmu2 yang mencabar n berguna..even kdg2 rase tensen tp enjoy sgt..hehe.especially tme dapat tugasan wat proposal..mmg mencbar giler..ms dapat je tugasan 2 mmg 1 pe pun saya xfaham..huhu.sedih je mengenangkan nasib..tp demi ustaz, saya teruskan jua tuk wat yang yg terbaik..hehe.saya mmg xpenah wat proposal..saya engatkan cam wat assignment ja..tapi rumit gak nak wat proposal ni..blur sungguh! tapi setelah berbincang dgn ahli kumpulan barulah nampak sket camne nak mulekan tuk wat proposal ni..mcm2 dugaan yang ahli kumpulan saya harungi ustaz..sampai penin2 pale memikirkan yang terbaik tuk wat proposal ni..pk nye pk akhirnya kami nekad tuk wat perniagaan ternkn lembu..saya xdapat bayangkn mcm ne nak hadapi situasi yang bakal saya harungi...g kandang lembu.huhu.tapi..2 sume pengalaman manis bg saya n ahli kumpuln.xdapat saya lupakan..first tme tgk lembu dekat2.dahla besar2.mencbar sungguh!hehe.Dugaan yang besar kami hadapi nak wat proposal ni cz tme 2 bulan pose..cuba ustaz bayangkan..dahla haus..lapar lak 2..nasib baik kete kami xbuat hal cam kawan saya yang len.cian mereka..tapi yang bestnye mak farah siap bekalkn kami juadah berbuke g sebelum balik tme 2..hehe.mmg penat sngt wase..sampai tertdo2 saya,yaya n finaz..farah je tak cz die sbuk tlg mak die..rajin farah kan ustaz?hehe. Alhamdulillah.spanjang wat proposal ni kami xbanyak masalah.. kalu de pun..kami anggap 2 sume 'rezeki' bagi kami=)rezeki di bulan ramadhan..hehe.even projek yang kami dapat ni amat brat juga tuk kami laksanakan..tapi berkat usaha msg2 dapat juga kami siapkan projek ni.. tme kasih ustaz yg banyak beri tunjuk ajar kpd kami.jasamu tetap dikenang..doakan kejayaan kami ustaz..mudah-mudahan impian kami menjadi kenyataan.. t dapatlah ustz n family makan daging lembu hasil ternakan kami..hehe.kali ke 2 ustz kena beli la ea..insyaAllah..=) k ustaz..doakan saya berjaya mengharungi liku-liku kehidupan spnjng praktikal..bak kate ustaz 'pekerja buruh'? hehehe.wassalam...

RAHISAM RAMLI said...

Salam fadilah dan suhadah@kecik-komen ini masih dibuka pada bila-bila masa dan ianya sebahagian kecik je permainan dunia ni.

TAHNIAH walaupun hanya sekadar proposal yang mencbar bulan puasa tetapi memang saya juga enjoy apatah lagi bila semakin songelnya.

Sama ada proposal ini akan menjadi kenyataan atau tidak itu bergantung kepada kehendak masing-masing.

Rumusannya..(dah mcm dalam kelas la pulok) bukan senang nak senang. Kini masanya untuk saya bagi reward markah memang kamu semua ni bagi saya mcm kereta kira tip top la.
Selamat berjaya dan moga sem depan tak banyak cekadak task akan datang.

Anonymous said...

salam wbt...kalo d pk2kan balik psl projek nie,mmg btl2 leh wat org blur...tp sbnrnyer byk mendatangkan hasil & faedah kat kiter...bile kng balik kes p ampangan rie 2,mmg klakar...mane xnye mcm2 hal jd...tp bile dah siap proposal 2...fuhhhh,mmg lega & yang paling best 1x time tgk hasil pas 3bln tuela...x sia2 gdh2 coz slh pengiraan...apepun,pd ustaz rahisam yg byk brainwash minda kami,terima kasih byk2 sy ucpkan...kalo ust x wat camnie,sy rase minda orang m'yu kiter xkan t'buka...nak2 lagi siswazah yg nga mengganggur nie...& wat kengkawan seperjuangan moga kiter same2 b'jaya 1 arie nnti...chaiyok2!!lastly,mintak maaf ust coz lmbt comment,niepun sbnrnyer dah kali k3 sy anta...huhu...

RAHISAM RAMLI said...

Martilla-TAHNIAH kerana berkat ke"bluurran" kamu tu tak dapat dinilai dari markah semata-mata. Memang TIP TOP la.

Terimakasih juga banyak bersabar dengan segala mcm task sama ada dalam kelas atau luar kelas.

Selepas ini tiada lagi istilah menganggur kepada pelajar FPI khasnya DUUS dan DPPI yang saya kasihi.

Semoga berjaya di masa akan datang