18 July 2009

Baik buruk di tangan kita

APABILA diaju soalan kepada kita mengenai pasukan bolasepak pilihan anda- MALAYSIA atau MANCHESTER UNITED yang akan beraksi dalam perlawanan persahabatan malam esok pasti kita akan mendengar kedua-dua jawapan. Setiap pasukan mempunyai keunikan (bukan baik buruk) mereka tersendiri. Berapa jaringan akan masuk ke gawang gol..terpulang kepada kesungguhan dan persembahan terbaik dari kedua-dua pasukan.

H1N1 terus menyerang dengan senyap...kepada semua warga Akademi Pengajian Islam KUIM khasnya, sila laporkan sebarang tanda-tanda kepada Bahagian HEP dengan segera. Vaksin H1N1 hanya kemungkinan berada dipasaran pada bulan September. Tetapi, kita semua wajar mengambil tindakan drastik terutama warga kampus yang duduk bersama semua pelajar yang disyaki mempunyai tanda-tanda H1N1.

Berita luar negara yang menjadi pilihan entry ini adalah mengenai masyarakat Uighur dan Han di wilayah Xinjiang China, puak berbeza tetapi Agama yang sama iaitu Islam. Rusuhan kaum meletus kerana banyak faktor. Antara lain kerana ada yang dipinggir (sehingga terasa dihapuskan) dari pelbagai kemewahan di negara tersebut. Malaysia masih bernasib baik (mudah-mudahan dilindungi Allah SWT ) daripada kejadian-kejadian yang boleh menggugat keamanan dan rasa harmoni (meskipun diselubungi konflik) kerana baik atau buruk kita sendiri yang merancangnya. Jika baik perancangan maka kita merancang untuk terus mendapatkan kebaikan, begitulah sebaliknya.

Sekadar bertanya-adakah kita perancang yang baik?

1 comment:

sakinahsalleh said...

salam...ustaz rahisam ramli....

apapon..pendek kata...

dimana2 sj pon bnyk penyakit....

skng ni mmg hangat dgn pnyakit virus H1N1...

tp...org buat xtau jg 1 pnyakit ni...

yg mmg da lama menular...

apa pnyakit tue ustaz????

pnyakitnya...B3N1...

pnh dgr???????....

BINI 3 NAK 1 lg...

huhuhuhu....hahahaha...

sekadar senda gurauan sahaja...=p